sablonmentes

az egészségtudatos, aktív és teljes élet művészete a skatulyákon & sémákon túl

Irány Tunézia kisgyerekkel is: 10 tipp egy kalandos úthoz

Tunézia a mediterrán régió egyik nagy történelmi múlttal rendelkező ország, és nagyon sok izgalmas történelmi és természeti szépségét tartogat azok számára, akik hajlandóak elhagyni a kényelmes all inclusive hotelek falait. Ha valakinek nem lenne elég a 8 UNESCO világörökségi helyszín, annak ott van a világ legnagyobb sivataga a Szahara, kősivatagok, oázisok, berberek, hegyi falvak és egzotikus kisvárosok.

Mi több Csillagok háborúja forgatási helyszint is meglátogattunk, hiszen ezek hangulata valóban különleges, földönkívüli. Az ételek nem klasszikus arab vonalat képviselnek, hanem inkább mediterrán konyhának szeretik nevezni. Természetesen ennek felfedezése is csábított. Arab országok között a liberálisabb vonalas irányzathoz tartoznak, a nők vezethetnek, közlekedhetnek fejkendő nélkül és turistaként sem kell különösebben figyelni az öltözködésre, természetesen az alapvető szabályok betartása mellett. Az ország klímája az őszi-téli-tavaszi időszakban tökéletesen alkalmas egy kis feltöltődére azoknak, akik nem szeretik a hideget.

1. REPÜLÉS

Régebben nagyon sok járat volt Budapestről Tunéziába, ma viszont csak átszállással érhető el, de aki nem akar átszállni, annak Bécsi indulást javaslunk. A repjegyek 200 EUR körül kezdődnek mostanság. Nagyon sok olasz és francia rendszámos autót, motort láttunk, ezek Olaszországból induló komppal érkeznek az országba. Mivel az ország francia gyarmat volt és az arab mellett a francia is hivatalos nyelv, ezért nem meglepő, hogy szinte minden nagyobb francia városból lehet Tunézia különböző városaiba repülni.  A repülési idő teljesen kezelhető, átszállástól függően 3-5 óra. A mi fiunk már rutinos repülőnek mondható, Tunézia a 41. országa volt, így lelkesen várta, hogy ismét a fellegek felett szállhasson.

Mi most a Lufthansával érkeztünk frankfurti átszállással (Budapest-Frankfurt picit kevesebb mint két óra, Frankfurt-Tunisz pedig 2 óra 20 perc körül van); mind a két járaton más-más játékokat kaptunk a légitársaságtól, ezeken kívül 1-2 kisebb könyv, néhány kisautó és 1-2 kisebb játék volt velünk, gyorsan elrepült az idő.

2. HÁTIZSÁKOS PAKOLÁS

7 éjszakára és 8 napra érkeztünk – szokás szerint egy-egy kis kézipoggyászméretű hátizsákkal. Korábban is hátizsákos utazók voltunk, ezen nem változtatott semmit sem Poldi érkezése, akivel ugyanúgy hátizsákosan járjuk a világot (akkor is, ha pár napra, de akkor is, ha 3-4 hétre utazunk). Ezen az úton sem kellett ezt túlgondolni, most így nézett ki nagyjából a pakolási listánk:

Poldi

•  Egy hétre fehérnemű, zokni, 1 fürdőnadrág
  • 2 hosszú nadrág
  • 6 rövid nadrág
  • 3 hosszú ujjú (ebből 2 ing)
  • 6 rövid ujjú póló
  • 1 pizsama
  • 1 papucs
  • 1 váltócipő
  • 2 kisebb könyv, egy füzet, pár ceruza, néhány kisautó, labirintus (kocka), pici mágneses társas (de a kedvenc játékok a barchóba, kőpapírolló, kavicsok, botok, virágok és bújócska úgyis)
  • Útlevél
  • Kulacs (víznek)

Timi

• Utazás: egy hosszú nadrág, póló, kardigán, vékony kabát
  • 1 hétre való fehérnemű+zokni
  • 1 vékonyabb törölköző
  • Szemhéjtus, szempillaspirál, szemöldökceruza
  • Papucs
  • Telefon, ebook, mappa/tanulnivalók, laptop, töltők, pénztárca, útlevél

Pipere (Poldi táskájának tetejére)

• 1-2 levél fájdalomcsillapító
  • Poldinak 1 kis üveg nurofen, fluimucil
  • 1 Bepanthen , BEpanthen Plus
  • Fésű
  • 3 fogkefe, 1 fogkrém
  • ragtapasz
  • Naptej lett volna, de nem volt otthon 100 milis, de nem is kellett végül
  • Szúnyogriasztó (nem kellett)
  • Nedves törlő, zsebkendő
  • 2 dezodor

Zoli:

• Utazáshoz: hosszú nadrág, hosszú ujjú póló, pulcsi
  • 4 póló
  • 2-3 Rövidnadrág
  • 2 ing
  • 1 hosszú ujjú póló
  • Zokni, alsónemű egy hétre, fürdőnadrág
  • Papucs
  • Laptop, telefon, töltő, ebook, útlevél

3. PROGRAMOK

Ha már ott vagyunk, akkor szervezett formában, előre befizetett utakkal lehet ellátogatni érdekesebb helyszínekre. Ezeket a szállodákban lehet lefoglalni. Aki kicsit bátrabb, annak az autóbérlés javasoljuk. Meglepően figyelmesen vezetnek, betartják a szabályokat, így a vezetéshez nem kellenek különleges képességek. Nagyon sok bérelt autót láttunk az utakon. Az utak minősége is teljesen rendben van. Ha valaki sivatagi útra vállalkozna, akkor az első oázisokig - mi eddig mentünk - könnyen el lehet menni egy sima autóval, nem kell 4x4-es, persze az is nagy kaland, ha egy terepjáróval kergetjük a vad tevéket a homokdűnék között.

Programokhoz országon belüli közlekedéshez mindenképp érdemes autóban gondolkozni (ha nem szervezett napi túrákkal mozgunk), illetve ha az északi és déli részt is szeretnénk felfedezni (északon pl. római kori romok, délen a sivatagi rész), akkor pedig szintén opció lehet az autó (kb. 500 km/6 óra) vagy egy egy órás és olcsó repülés Tuniszból Djerbára.

A szervezett programok mellett könnyen összeállíthatunk magunknak is egy izgalmas kalandtúrát (lásd itinerünk utolsó pontban), de az biztos, hogy akár, így akár úgy: lépjünk ki a szálloda falai közül, és fedezzük fel Tunézia másik 1000 arcát a tengerparton túl, hiszen várnak itt ránk római kori romvárosok, Star Wars forgatási helyszínek, szaharai oázisok (vagy maga a Szahara), tevegelés, dzsip-és quadtúra és még megannyi élmény, amelyekről itt számoltunk be részletesen:

4. SZÁLLÁS

A szállások minősége nagyon széles skálán mozognak. Sajnos elég sok bezárt szállodát láttunk, a Covid itt is pusztított. Az utunk során voltunk luxusszállodában, barlanghotelben és sátorban is. A szobák általában nagyok és kényelmesek. A tisztaság nem feltétlenül az itthon megszokottak, ezért mindenkinek az javasoljuk, hogy minimum egy csillaggal magasabb szintre foglaljanak a megszokottnál. Egyébként a kedvességre és szolgáltatás minőségére sehol nem volt panaszunk. Az árak általában olcsóbbak az itthoniaknál, persze nagyon nagy a szórás.

Mi személy szerint egyébként sosem keresünk gyerekbarát hoteleket; ezen jelző nélkül is kb. mindenhol volt medence, de mi ritkán töltünk az alváson kívül időt a szálláson, így ez nekünk nem szempont. Ezen az úton is szinte minden nap másik szálláson aludtunk – mint minden utazás során, így nekünk a szállásnál tényleg csak annyi a fontos, hogy jó helyen legyen és tiszta legyen. Persze a különlegesebb szállásokat szeretjük, mint itt a szaharai oázisban a sátrazást vagy a Star Warsos barlanghotelt, a Sidi Idrisst Matmatánál.

5. ÁRAK

Tunézia általánosságban olcsóbb, mint itthon. Vannak mindenhol nagyobb bevásárlóközpontok is, szükség esetén bármit beszerezhetünk. Egy kávés és tea a helytől függően 100 - 300 Huf körül mozgott. A helyi kenyér is nagyon olcsó a pékségekben ára is az egy-két százas kategória, hasonlóan a 1,5 liter vízhez. Ugyan muszlim ország, de a szállodákban lehet sört és bort is venni, ami azonban az itthoni árak körül vannak. A belépők 1000-1500 Huf körül alakul felnőttenként. Egy jobb étteremben egy terülj-terülj asztalkám ebéd 4 főre 12 000 Huf volt, de ezért tényleg nagyon sok-sok fogás volt. Persze itt is vannak drágább éttermek, ahol 30-50 dínár, azaz 4-6000 ft körül is lehet egy-egy főfogás. Egy kiló datolyát 1000 Huf körül vásároltuk a helyiektől, de abban biztosak vagyunk, hogy ezzel a turista árat fizettük. Egy óra tevegelést is meg lehet úszni néhány ezer forintból fejenként. Összességében el lehet mondani, hogy extrém olcsónak nem mondanánk az országot, de olcsóbb, mint Magyarország. Mondjuk a benzin litere 300 Huf alatt van, aminek itthon nagyon tudnánk örülni!

A különleges Star Warsos barlanghotel (Sidi Idriss) 20 ezer ft körül mozog/éjszaka, egy ötcsillagos Mariott Sousse-ban is 30 ezer körül mozog (reggelivel, medencével), amit azért ha összevetünk a nyári balatoni árakkal, akkor azért az elég jó. A tozeuri 4 csillagos, több medencés szállás is 22 ezer forint körül van per éjszaka. Ksar Ghilane oáziában is találhatunk szállást 16 vagy 46 ezer forintért is. De persze a 10 ezer körüli kategóriában is bőven találunk lehetőségeket, ezek mind a különlegesebb vagy "luxibb" kategóriák, amiket mi említettünk.

Egy tevegelés vagy quadozás a sivatagban is a megfizethető, egy óra tevegelés a Szaharában 10-20 euró (4000-8000 ft) körül van, kb. egy óra quadozás 35 euró körül / fő. Egy napos program keretén belül pl. Ksar Ghilane Djerbáról (útbaejtve Matmatát és berber barlanglakást is vagy más régi berber várost) étkezésekkel (de tevegelés és quadozás nélkül) 100 eur körül van fejenként.

Majdnem mindenhol tudtunk kártyával fizetni, persze a piacok kivételével. Érdemes EUR-t, vagy USD-t vinni, amit a reptéren és a szállodákban hasonló árfolyamon váltanak.

Egyébként 1 tunéziai dínár 120-130 ft körül mozog.

6. (KÖZ)BIZTONSÁG

Az ország közbiztonsága kiválónak mondható. A rendőri jelenlét mindenhol látványos volt és az is egyértelműen látszott, hogy nagy tisztelet övezi őket. A turistákat örömmel veszik és nem is vegzálják őket. Mindenhol biztonságban éreztük magunkat, az emberek kedvesek voltak. Sokszor kaptunk teát, csak úgy, kedvességből. Poldira különös figyelemmel voltak, játszottak, pacsiztak vele. Mindenki tudja, hogy az ország bevételeiben a turizmus fontos szerepet játszik, ezért kedvesek a turistákkal, de nem tapadnak rájuk piócaként, itt nem éreztük sehol azt, hogy mindenképp ránk akarnának erőszakos sózni valamit (mint mondjuk Egyiptomban). Persze azért a szokásos biztonsági előírásokat érdemes betartani, de alapvetően kisbabával, kisgyerekkel is abszolút egy biztonságos úticélnak mondható Tunézia.

7. ÉTKEZÉS

Amikor elkezdtünk készülni az útra, akkor az első gondolatunk az volt, hogy biztos itt is a Jordániában, Egyiptomban vagy Libanonban megszokott közel-keletiesebb vonal fog dominálni humusszal, falafellel és társaival. Nos, ezekkel itt nem találkoztunk, volt helyette viszont sok-sok izgi gasztrofelfedezés kuszkusszal, harisszával, tonhallal vagy éppen friss oázisbéli datolyával. A tunéziai konyha 30+ legizgalmasabb ételéről-italáról is elkészült már a nagy gasztrobeszámoló, amelyet itt találtok:

Poldi természetesen lelkesen fedezte fel velünk itt is az ország finomságait – amiben nincs semmi meglepő, hiszen a hozzátáplálás első napjaitól a mi étkezéseinkbe kapcsolódott be, így soha, sehol nem okozott problémát az, hogy kisbabaként vagy kisgyerekként mivel kínáljuk…hát azzal, amit mi is eszünk. De Tunéziában senkinek nem kell aggódnia, biztos, hogy mindenhol talál mindenki az ízlésének megfelelő ételeket. Mi azért csak bátorítani tudunk mindenkit, hogy minél több helyi finomságot próbáljunk felfedezni a kicsikkel együtt is.

Érdekel, hogyan lehet az új ételekre nyitott, bátor gasztrofelfedező gyerekeket „nevelni”, akikkel kaland a közös étkezés – legyünk bárhol a világon? Akkor irány Timi Instagram-oldala, ahol sok-sok tippek és trükkel vár mindenkit!

Oh, és igen, ami az étkezések kapcsán többször felmerült, az az, hogy hogyan bírta a gyomrunk, nem volt-e ezzel gond…minket itt is elkerültek szerencsére ezek a problémák, pedig itt is igyekeztünk minél inkább ott enni, ahol a helyiek, minél több street foodot, igazi autentikus helyi ételt-italt kipróbálni mint az út szélén mért legmi, helyi friss sajtok, stb. Természetesen fontos az alapvető higiénés szabályok betartására, illetve érdemes a helyiek közt népszerű helyeket választani. A mi elméletünk és tapasztalatunk is az, hogy valamiért az all inclusive-os helyeken nagyobb lehet az esélye a gyomorgondoknak, de hogy ez azért van-e, mert azok választják az ilyen helyeket, akiknek „kevésbé edzett” a gyomruk (kevésbé „bevállalósak”, jellemzőbb lehet az erősebb fertőtlenítés/tisztaságmánia otthon is, amihez ragaszkodnak mindenhol, ezért nem esznek utcán stb.) vagy mert a gyakoribb fertőtlenítés miatt itt már csak a durvább baktériumok/vírusok maradnak életben, nos, nem tudjuk, de lényeg a lényeg, hogy nálunk minden rendben volt itt is szerencsére.

8. NAPIREND

A fiunk már négy éves, mostanra 41 országban járt, de eddig soha, sehol nem okozott problémát a napirend kérdése – talán azért, mert soha nem is feszültünk rá a témára. Mostanra egyébként ugye az oviban egy délutáni alvása maradt, ami otthon vagy nyáron hétvégén ha programban vagyunk, többször elmaradt – ilyenkor este talán kicsit hamar le tud feküdni (bár egyébként is itthon 8-fél9 körül fekszik). Ez egy menetelős út volt, sok-sok történéssel, így a délutáni alvás akkor volt, ha éppen kocsiban voltunk, vagy ha későbbre is csúszott, akkor is sokszor akkor töltötte el a szundiidejét a kocsiban. Ha később értünk valahova, mint ahogy otthon feküdni szokott (8-f9), abból sem csinálunk sem mi, sem ő problémát, együtt élvezzük a világ felfedezését. Ezzel a napirenddel is úgy vagyunk, mint az étkezéssel: amiből problémát csinálunk, abból probléma is lesz.

9. 1 HETES ÚTVONAL-ÉS PROGRAMTERV

Habár mi egy hetet voltunk, ez egy nagyon feszített tempójú útiterv, így ezt teljes egészében sokkal inkább mondjuk 10+ napra ajánlanánk – de a gyakorlott utazóknak egy hétbe is beleférhet ennyi élmény és kaland:

1.nap: landolás dél körül, Karthágó, Sidi BouSaid (szállás: Sousse)

2.nap: El Jem (colosseum), Sousse medina (szállás: Sousse)

3.nap: római nap: Thuburbo Majus, Dougga, Bulla Regia (szállás:Tunisz)

4.nap: korán reggel repülés Djerbára, Houmt Souk, Matmata (szállás:Sidi Idriss Star Wars barlanghotel)

5.nap: Matmata barlanglakások, oázisok (Chebika,Tamaqzah),  Naftah (Star Wars forgatásihelyszín) (szállás: Tozeur)

6.nap: Chott el-Jerid (kiszáradt sóstó), Douze (a sivatag kapuja),Ksar Ghilane oázis, természetes termálfürdő, tevegelés, quadozás a legdélebbi római romokig (szállás: sátor)

7.nap: Chenini berber romos város, Ksar OuledSoltane (Star Wars), Djerbahood graffitik, este repülés (szállás: Tunisz)

8.nap: Tunisz medina, délután kis pihenés, este repülés haza

10. MIÉRT AJÁNLJUK

Tunéziát nagyon tudjuk ajánlani azoknak, akik hajlandóak pár napos felfedezésre az országban. Mi alapvetően két csoportra tudjuk osztani a látnivalókat: a kulturális látnivalókra, melyekben némelyik elképesztően egyedi és látványos. Ilyen helyek El-Jem, Dougga, Thurubo Majus, Bulla Regia és természetesen Karthágó. A másik része a kalandos arca az országnak, tevegelés vagy quadozás a Szaharában, de csak a napfelkelte, napnyugat, vagy csak simán az éjszaki csillagos ég egy életre szóló élmény lehet és akkor nem beszéltünk az oázis termálforrásánál fürdésről, az oázisról, a berber falvakról, Douz varázslatos világáról, Matmata kősivatagjáról és a sok-sok Csillagok háborúja forgatási helyszínről. Gondoljatok csak bele, hogy micsoda öröm ezeket a látványokat akár a gyerekeinkkel megosztani, ahol megannyi történelmi és földrajzi dolog elevenedik meg és a tankönyvek helyett élőben merülhetünk el egy másik világban időben és térben.

Tetszett a bejegyzés? Nyomj egy lájkot, hogy tudjuk és kövesd a blogot, hogy nem maradj le a következő bejegyzésekről! Érdekel, hogyan lehet kisbabával, kisgyerekkel is aktívan és kalandosan utazni? Akkor pedig irány a Világjáró Család Instagram-oldalunk, ahol egy szuper közösséggel várunk minden kalandvágyó (leendő) családot – gyertek, fedezzük fel együtt a világot!

sablonmentes

Egészséges, aktív életmód és kiegyensúlyozott táplálkozás elrugaszkodva a sablonoktól – hogy ne váljunk sem a trendek játékszerévé, sem pedig a rutinok rabjává. Mert dogmák és fix elvek szerint élni, táplálkozni látszólag könnyű, hiszen mindig megvan a betanult megoldás, az élet általában nem így működik. Ha unod a sablonos megoldásokat és a diétás zsákutcákat, ha azt szeretnéd, hogy az étel végre ne stressz, hanem tápanyag és öröm forrása legyen, ha szeretnél egy egészségesebb, aktívabb és teljesebb életet élni, akkor jó helyen jársz. Ahogy akkor is, ha attól tartasz vagy azzal ijesztgetnek, hogy a baba születése után vége mindennek, és le kell mondani az egészséges életmódról vagy akár az utazásról - ezek is olyan sablonok, amelyeket érdemes elfelejteni.

Friss topikok

Címkék

ausztria (1) balkán (4) balti (1) belize (1) bevásárlás (1) blog (14) blw (21) burrito (1) costarica (5) dél-afrika (5) dobozolás (1) edzés (2) egészség (1) egészséges életmód (9) egészséges táplálkozás (11) egyiptom (4) életmód (33) elhízás (2) epigenetika (1) ételmód (1) evéslélektan (2) fajitas (1) félmaraton (1) finnország (1) fit (1) fitmom (1) fitness (4) fittanya (1) fussbabakocsival (2) futóbabakocsi (2) gasztrofelfedező (2) gasztrokaland (2) guacamole (1) guatemala (1) gyerekkori elhízás (1) gyerekmenü (1) gyermektáplálás (1) hordozás (1) hozzátáplálás (19) humusz (1) irak (3) irányelv (2) jamaica (1) jordánia (3) jó evő gyerek (2) kacsa (1) kajapakk (2) karantén (1) karanténkonyha (1) karib (1) konzerv (1) közel-kelet (5) közép-amerika (1) lakóautó (8) lakókocsi (10) lesotho (1) libanon (4) liliputi (1) mexikó (4) mozgás (1) muffin (1) nachos (1) nicaragua (1) padlizsán (1) pszichológus (1) receptek (23) reggeli (3) roadtrip (8) róma (2) sablonmentes (73) sablonmentes élet (3) sablonmentes étkezés (9) sablonmentes receptek (6) sablonmentes saláta (1) sablonmentes utazás (10) saláta (5) síelés (1) spárga (1) spenót (1) street food (2) sütőtök (1) szoptatás (1) szváziföld (1) taco (1) tanácsadás (2) terhesség (3) tetősátor (2) tipp (3) toast (1) tunézia (3) usa (4) utazás (52) utazás gyerekkel (41) uzsonna (1) vadkemping (2) válogatós (5) várandósság (1) világjárócsalád (1) yucatán (1) Címkefelhő