sablonmentes

az egészségtudatos, aktív és teljes élet művészete a skatulyákon & sémákon túl

Végtelen szabadság és még több kaland: ilyen a lakóautózás (kisgyerekkel)

Habár az elmúlt hónapokban az élet számos területe megváltozott, talán a leginkább az utazási szokásaink és lehetőségeink. Nem véletlen emlegetik a lakóautózást a jövő egyik lehetséges utazási formájaként, hiszen szinte teljesen el tudjuk kerülni az embereket, és úgy fedezhetünnk fel izgalmasabbnál izgalmasabb helyeket, hogy közben végig otthon vagyunk...így jártunk be most augusztusban mi is 3 hét alatt 8 (!) országot és tettünk meg 5500 km-t a 2 éves fiunkkal úgy, hogy aludtunk a Balti-tenger partján és a finn fjordoknál vagy a Mazuri-tavaknál is. De mit kell tudni a lakóautókról? Hogyan válasszunk? Hol lehet (vad)kempingezni? Mennyibe kerül? Összegyűjtöttünk (majdnem) mindent, amit a lakóautókról és a lakóautózásról tudni érdemes.

20200821_193517.jpg

Sokat gondolkodtunk, hogy a lemondott utazások után (és a folyamatosan változó szabályozási környezetben) egyáltalán bele merjünk-e vágni bármilyen kalandba? Folyamatosan figyeltük a járvánnyal kapcsolatos eseményeket és láthatóan elindult néhány repülőjárat néhány helyre, de a repülést még nem tartottuk jó ötletnek. A másik opció volt kocsival elindulni valamerre, de az élet egy szuper meglepetésként elénk sodort egy tökéletes megoldást, egy kertben árválkodó lakóautó formájában. Ez is egy külön sztori, amivel nem untatnánk benneteket, a lények, sok kedves ember segítségével, egy kis szerencsével és sok-sok munkával sikeresen birtokba vettük új családtagunkat, egy tökéletes állapotban levő guruló kuckót. Ezzel el is dőlt nyári kalandozásunk formája: lakókocsizás! Volt már tapasztalatunk, mivel hármasban – Poldi 9 hónapos korában- nekivágtunk USA nyugati partjának.

Miért is örültünk ennek? Nem véletlenül, hirtelen jelentősen megemelkedtek a lakókocsik eladásai, valamint szinte nem lehetett sehol bérelni, ugyanis az egyik legbiztonságosabb utazási formává vált. Szinte mindenhol el tudtuk kerülni a tömegeket és igazán kalandos helyekre lehet eljutni nagyon egyszerűen és kényelmesen.

20200816_204517.jpg

Rögtön felmerül a kérdés: vegyünk vagy béreljünk. Mi mindenképpen a bérlést ajánljuk, egyrészről nagyon sok féle kialakítás van, amit érdemes kipróbálni és a tapasztalatok alapján kiválasztani a megfelelő felépítményt, másrészről eléggé drágák a lakóautók, így csak azoknak ajánlanánk a vásárlást, akik ki is tudják használni, tehát van elég szabadidejük.

Lakóautó: milyet válasszunk?

A lakóautók igen sokféle formában vannak, a vontatható verziókról most nem lesz szó. A legegyszerűbb az egyterűekből kialakított verzió, ahol gyakorlatilag a csomagtartót alakítják ággyá, emellett kisebb-nagyobb átalakításokat végeznek el, ilyenek a különböző csatlakozók, akkus hűtőszekrény, pakolórekeszek vagy akár kihajtható minikonyha. Ezek jobb védelmet biztosít, mint egy sátor és személyautónak számít mindenhol.  

20200827_150928.jpg

A következő fokozat az átalakított furgonok. Ennek az a nagy előny, hogy fel lehet benne állni és lássuk be, öltözködni könnyebb így. Természetesen a nagyobb tér sokkal flexibilisebb kialakítást enged meg, így általában konyha is van bennük, valamint hatalmas pakoló van így akár 2 bicikli szállítására alkalmas tér van a hátsó traktusban kialakított ágy alatt -az ágyat a nem a padlóra teszik, hanem a mennyezettől kb. 1m magasságban rögzítik.

A gyárilag épített lakóautókat alapvetően 3 csoportba lehet osztani:

  • A félintegráltak: ami leginkább egy furgonhoz hasonlít. Ebben általában hátul, kereszteben van az ágy, a modernebbekben a mennyezetről leereszthető ágy is előfordul. Ezek általában 2-4 személynek vannak kialakítva és relatívan alacsonyabb a felépítmény és a fogyasztásuk is. A mi autónk is ilyen.
  • A nagyobb verziója az alkóvos, amit arról lehet megismerni, hogy a vezetőfülke felett van egy dudor, itt van egy 2 személyes ágy. Ilyennel mentünk az amerikai utunk során. Ebben akár 6 személy is tud ágyon aludni. Ezek többet fogyasztanak és az oldalszélre is érzékenyebbek, cserébe lakosztályban érezheti magát az ember.
  • A teljesen integrált verzió: vagy ahogy könnyebb azonosítani, a lakóbusz - egy másik dimenziója a lakóautózásnak, ha van pénz lóvéra, akkor ezekre lehet szórni. Amerikában elég gyakran láttunk ilyeneket, volt amelyiknek az oldalfalait is mozgatni lehetett. A nappaliban hatalmas kanapé, akár több fürdőszoba és külön szobák is elférhetnek.

Ezek mellett még meg szeretném említeni az egyik kedvenc járművemet, ami tökéletes a kempingezésre és extra kalandokra ad lehetőséget, a terepjáróból kialakított felfedező kocsikat. Itt vannak a platóra helyezett felépítmények, amelyeket a lakóautókhoz hasonlóan vannak kialakítva, vagy a tetősátorral ellátott verziók.

20200828_152006.jpg

Láthatjátok, hogy végtelen variáció van és mindenki megtalálhatja úticéljának, szokásainak, kényelmének és természetesen a pénztárcájának megfelelő megoldást. Ha gyerekkel utazunk, akkor a szállítható személyek és a fekhelyek számát is figyelni kell. Azt sem szabad elfelejtenünk, hogy milyen jogsink van, mert van, amelyik meghaladja a 3,5t össztömeget, és így az már B kategóriás jogsival nem vezethető.

És mit jelent ez a gyakorlatban, avagy nézzük a mi lakóautónkat

inked20200811_190033_li.jpg

Alapvetően egy teherautó alapjaira épül, jelen esetben egy Fiat Ducato volt az alap, amire  HYMER nevű gyártó építette fel a lakórészt. A mi verziónk egy kicsi lakóautónak számít - ezt a kempingekben meg is állapítottuk - aminek két előnye is van: egyrészről szinte személyautó sebességével tudunk vele haladni, másrésről könnyen lehet vele mozogni, parkolni. Ahova a személyautó bement vagy megállt, azt mi is meg tudtuk oldani, ez akkor volt hasznos, amikor vadkempingezünk és el akartunk "bújni".

A kialakítást illetően a mienkben van hátul egy franciaágy:

1600934908609.jpg

Kívülről: 

1600934980128.jpg

az első üléseken alakítottunk ki Poldi számára egy 160x70 cm-es ágyat. Sok keresgélés után egy igen olcsó és tökéletesen megoldás találtunk. A JYSK-ben vettünk egy összehajtható szivacsot, amit beszabtunk az első üléshez és a műszerfalhoz, alá pedig 4mm-es rétegeltlemez tettünk, így stabil lett a felépítmény. Ez nagyon praktikusnak bizonyult, mert lefektetés után mindent tudtunk használni a lakókocsin belül:

1600934810732.jpg

Az étkező egy rögzíthető asztal segítségével van kialakítva és ami igazán praktikus, hogy a két első ülés forgatható, így a méretekhez képest óriási közös tér van:

1600934842832.jpg

A konyhánkban 2 rózsás gáztűzhely, egy 100 literes hűtő, aminek egy kis részén fagyasztó is van, valamint egy elég szép méretű mosogató is elfért. A gáztűzhely működése a szokásos, azonban a hűtő kicsit másként működik: ha hálózatra csatlakozunk, akkor áramról, ha menet közben vagyunk, akkumulátorról, ha több napig a világ végén pihenünk, akkor gázról is képes működni, így minden este ihatunk hideg pezsgőt vagy sört, ami ugye elég nagy királyság! Ha csak gázról megy, akkor nagyságrendileg fél kiló gáz a napi fogyasztása és mi 23 kg-mal indultunk el, tehát simán mentünk vele 3 hetet. A mosogatóba egy ügyes kis szerkezet még melegvizet is tud készíteni, szintén gáz segítségével, így a mosogatás is igazán komfortos:

1601017245789.jpg

Van egy mini fürdőszoba-WC kombináció, ahol WC kazettás megoldással működik, amibe vegyszert kell tenni, aminek a segítségével megtartható a higiénia és a szagmentesség, a zuhanyzóból a víz egy tartályba gyűlik. Úgy képzeljétek el, hogy folyamatosan van egy fürdőszoba, amit bármikor, bárhol használhatsz, van melegvíz és vízöblítéses WC. A legviccesebb kiegészítő, amit vettünk, az egy spray, amit a WC-be kell spriccelni és így az oldalára nem tapad fel semmi. Gondoltátok, hogy ilyen is van? Sőt, a WC papír is speciális, amit a vegyszer lebont, így nem alakul ki dugulás.

1600934772189.jpg

A vízellátás egy 110 literes tartályról működik, amit utána kell tölteni és egy kijelző mutatja, hogy meddig van. A szürkevíz - mosogató, tusoló, kézmosó - szintén egy tartályba gyűlik, ami 90 literes, és szintén kijelző jelzi az állapotát. Ha normálisan használtuk a vizet, akkor 3-4 napig simán elvoltunk minden külső forrás nélkül. A tartályok ürítését bízzátok rá a család férfi tagjára. Nagyon egyszerűen és higiénikusan kezelhető!  Németországban a parkoló is mellett találtunk WC-tartály leengedő és tisztító szerkezetet, ami 2 euróba került.

Az áramot 2 munkaakkumulátor biztosította, sajnos inverter nincs a kocsiban, így csak 12V állt rendelkezésre, mivel minden led-es, így alig fogyott az akksi. Az előző tulajdonos német nyugdíjas pár tv-t is rendelt az autóba, amin lehet adókat is fogni, valamint külső meghajtóról mindent is lehet rajta nézni. Mi egyáltalán nem használtuk, de majd jól jöhet még később…

Pakolás végtelen van belül. Mindennek lett kis fiókja, rekesze, nem kell szűkölködni! A bicikliket egy vonóhorogra szerelhető kerékpártartón vittük magunkkal:

 20200827_133854.jpg

Ha esetleg így sem teljes a kép, akkor készítettünk egy rövid kis videót, amiben végigkalauzolunk titeket a lakóautóban: 

 

Egy igazi guruló otthon, ami egyrészről elképesztő mobilitást biztosít, másrészről ad egyfajta állandóságot, mivel mindig ugyanabban az ágyban alszol…

Oké, megvan az autó...de hol tudunk vele kempingezni?

Egyszerű a válasz: mindenhol, ahol meg lehet állni vele (és ahol ezt a törvény vagy a szokásjog lehetővé teszi). Mindenféle helyen parkoltunk mind a tavalyi USA-roadtripen, mind az idei észak-európain, kezdve a finn fjordok félreeső útján, havas fenyvesek tisztásán, Las Vegas-i szálloda parkolójában a Striptől 50 m-re, kikötő parkolójában, közvetlenül vízparton (Balti-tenger, Csendes-óceán, Mazuri-tavak, Elba....) vagy fullextrás kempingben, ahol minden szuperül ki volt építve....de még TIR-parkolóban is, amikor a helyzet úgy hozta. Ebből már látható, hogy három nagy csoportba lehet osztani a helyeket:

Kemping

Kezdem a számunkra legritkábban látogatott verzióval, a kempinggel. Szerintem ezt mindenki ismeri, de most a lakókocsis oldalról mutatom be őket. Alapvetően a szükség vagy kis kényeztetés visz be minket ilyen helyekre. A kényeztetés pedig: a melegvíz alatt állni hosszú percekig. Néha meg szoktuk kívánni az áztatást és mivel a lakóautóban a vízkészletek véglegesek, így ez szab határt a pazarlásnak. 110 liter vízzel (meleget csinál a rendszer) sokáig el lehet lenni, de akkor nem áztatjuk magunkat, csap zár, tusfürdő, lemossuk magunkat. Nincs pancsolás.  Ha ennél többet akarunk, akkor jön a kemping.

20200824_185503.jpg

A másik ok a szükség. A sokáig mindentől távol vagyunk, akkor a szürketartály (mosogatóból, tusolóból kifolyó víz) megtelik és ezt le kell engedni. Amerikában nagyon sok helyen, többek között benzinkúton vannak úgynevezett dump station-ök, ahol le lehet mindenféle tartályt engedni, cserébe tankolj ott. Európában inkább csak a kempingekben találtunk ilyen helyeket, így kis szervezéssel oda mindig tele tartályokkal érkezünk. A kempingek ára igen változó, ami leginkább a felszereltségtől és a lokalizációtól függ.

1600934327936.jpg

Mi legtöbbet Németországban fizettük, 30 EUR körül, de itt minden nagyon extrán volt kialakítva. Volt bolt, mosoda, fát árultak, pazar környezet, a helyünk pedig közvetlenül az Elba mellet volt, kilátással Königstein-re - mondjuk az nagyon menő dolog, éljen a hedonizmus, avagy ez méltó megkoronázása volt a 3 hetes roadtripünknek (hiszen másnap innen indultunk haza).

20200829_144849.jpg

A legkevesebb 10 EUR volt, de ott csak fesztivál WC volt. A legjobb, ha füves területre álltunk, mert akkor Poldi mezítláb szaladgálhatott és az autót is könnyebb tisztán tartani. Vannak emberek, akik csak kempingbe mennek, mert ezt szeretik. Sokan csinálják azt, hogy leparkolnak egy kempingben és akár hetekig is ott vannak. Mi azonban inkább mozgunk és felfedezünk.

Informális kemping

A második nagy csoport az informális kemping, amit úgy jellemeznék, hogy nem kemping, de megtűrik, szeretik a lakóautókat. Ilyenek voltak a Wallmart parkolók Amerikában. Volt, amikor ott aludtunk akkor rajtunk kívül vagy 40 lakóautó volt, mert a közeli nemzeti parkba innen lehetett a legkönnyebben bejutni és még a készleteinket is fel tudtuk tölteni.

Még a fancy lett Jurmalában is sikerült megoldanunk, hogy kemping helyett egy ingyenes parkolóban álljunk le éjszakára - 3 perc sétára a tengerparttól, amelyen végig tudtunk tekerni biciklivel is:

20200814_172300.jpg

Rigában egy kikötő parkolójában aludtunk, ahol egy napi parkolás díj 10 EUR volt és még áramot és vizet is kaptunk ezért és a belváros 10 perc séta volt, ahogy a lenti képen látható drezdai parkoló is 15 euró volt egy napra, cserébe szemben volt a belváros. Ezek általában inkább praktikus helyek, mintsem szépek - bár a kilátás is simán lehet szép:

1600935402203.jpg

A szívünk csücske: vadkempingezés

20200812_183631.jpg

Amikor kicsit bátrabban bemész a természetbe és off-grid vagy, vagyis független minden szolgáltatástól, kvázi csak az van, amit viszel magaddal. Hát ez egy szuper élmény! Nagyon sok helyen töltöttük így az éjszakát tengerparton, erdőben, sivatagban, tó mellet. Vannak országok, ahol ezt kifejezetten támogatja az állam, ilyenek például a balti/skandináv országok, ahol gyakorlatilag az ilyen potenciális helyekhez még wc-t is építenek, hogy aki arra jár az inkább azt használja.

20200816_174656.jpg

Az ezek után már nem is meglepő, hogy ezek az illemhelyek tiszták és még papír is van, mindenhol. Sok helyen tűzrakó helyek is vannak és nagyon sokszor az előző látogató még tűzifát is hagy. Mindig biztonságban éreztük magunkat. Természetesen vannak illemszabályok: szemetet, hulladékot nem hagyunk magunk után, de ez gondolom, senki számára nem meglepő. Nálunk elvileg még büntetik is a vadkempingezést.

1600929059117.jpg

Volt egy kalandunk Lengyelországban - ahol a megtűrik kategória van. Szépen kinéztünk magunknak egy kellemes helyet az iOverlander applikáció segítségével - ezt nagyon gyakran használjuk - és tényleg csodálatos volt: közvetlenül a Mazuri-tavak egyik tava mellet, homokos part, tűzrakóhelyek, csodálatos napsütés (lásd a fenti képeken). Szépen be is parkoltunk és mivel délután volt Poldi be is aludt. Jött egy másik autó, főztek, fürdés…egyszer csak megjelent egy parkőr, aki a lengyel párt meg is büntette és mivel velünk nem talált közös nyelvet, de mondta, hogy magyar az jó, így minket csak elküldött 300 m-re a kijelölt biwak helyre - azért ez sem volt olyan rossz (lenti kép). Ha mentek valamerre, érdemes megnézni a helyi szabályozásokat.

20200825_145803.jpg

A lakóautózás olcsóbb vagy drágább, mint az egyéb utazási formák? Mennyibe kerül egy lakóautó? Mennyibe kerül egy utazás?

Talán a leggyakoribb kérdések, amiket kaptunk az út során, szóval erről is mindenképpen szerettünk volna pár szót ejteni. Egy lakóautó lehet 1 500 000 HUF és az ár nem is áll meg a csillagos égig… Egy utazás ára is hihetetlen szórást tud mutatni, nincs jó válasz…A lakóautózást nem lehet más utazási formához hasonlítani. A kempingek kis oázisok, a vadkempingek semmi máshoz fogható élményt tudnak nyújtani. Képzeljétek el a természet lágy ölét, ahol a csend hajtja le a fejét a puha, vastag mohatakaróra és közben ott vagy a mini otthonoddal, ahol ott van a hűtőd, a fürdőd és a gyereked ugyanabban az ágyban alszik, grillezel, beszélgettek, játszotok és szabadok vagytok.

20200819_101548.jpg

De térjünk vissza az árakra. A bérleti díjak az autó árának megfelelően szórnak, de nagyságrendileg 20-40 000 HUF napi díjért már lehet találni nagyon szépeket. Számoljuk hozzá az útiköltséget. A mi járgányunk 9,3 litert fogyasztott, ami szerintem egészen jó érték, tehát csak kicsit magasabb egy személyautóénál. Az egyéb költség a kempingekért fizetendő költség, amiről már fentebb írtam. Mi abban a szerencsés helyzetben voltunk, hogy nem béreltük és mindig a lehető legolcsóbb helyeken próbáltunk megállni 1-2 kivételtől eltekintve. Az északi országokban még az autópályáért sem kellett fizetni és egyébként is mindig a legrövidebb úton közlekedtünk, nem a leggyorsabbon.

20200818_195626.jpg

Amikor mi hátizsákkal utaztunk, akkor a 10 000 HUF feletti szobákat kerültük és gyakran 2-3000 HUF-ot fizettünk a szállásért, de ezek általában egyszerű szállások voltak. Gyakran elég messzire kellett repülni ilyen árakért. Ha megnézem a balatoni szobák árait, akkor már nem is annyira drága a bérlés! Szerintem egy közepes minőségű szoba kerül nagyságrendileg ennyibe, bár nem vagyunk tapasztaltak a balatoni árakban. Mi szeretjük a road tripeket, vagyis a folyamatos úton lenni, naponta, két naponta máshol aludni, mást felfedezni, de közben szeretjük a saját tempónkat is menni. Ezt mással igazán nem lehet ilyen komfortosan csinálni. Nem kell szállást keresni, ki-bepakolni, bármikor dönthetünk másik irányról, szinte minimál szervezéssel tudjuk kinyitni a világ apró kis szegleteit. Drága? Döntse el mindenki maga!

 Amin nagyon sokat tudtunk spórolni, az az étkezés. A városokban mindig elmentünk a helyi gasztronómiát felfedezni, hiszen ez is nagy szerelmünk (amiről szokás szerint érkezik a külön gasztrobeszámoló is, ahogy Jordániából vagy Rómából is), de mindenhol máshol grilleztünk és magunk készítettük helyi alapanyagokból az ételeinket. Kis gyakorlással ez nagyon gyorsan megoldható...amíg elkészül a beszámolónk, akit érdekel a téma, annak ajánljuk az USA-ból hozott bejegyzésünket:

1600934501651.jpg

Ha sokat megyünk, akkor melós tud lenni a pakolgatás, azonban magunkon is észrevettük, hogy a munkamegosztás és a rendszer jelentősen lecsökkentette a pakolásra szánt időt. Gyorsan kialakultak rutinok és mindennek lett helye. A káosz nem volt barátunk, hiszen ha nincs jól elpakolva, akkor minden borul, kiesik, törik, szóval tényleg észnél kell lenni.

Majdnem mindenbe bele lehetett vonni Poldit is, így neki nem kellett külön programot találni…azaz nem vagyunk szórakoztóközpontok, nem próbáljuk „lekötni” Poldit, hanem (ugyanúgy, ahogy magába az utazásba vagy edzésbe, étkezésekbe, azaz az életünk minden területére) bevonjuk és együtt fedezzük fel a világot, azaz hogy élményeket gyűjtsünk együtt és divatosan szólva minőségi időt töltsünk együtt – ehhez pedig talán az egyik legjobb utazási forma a lakóautózás. Valószínű nem véletlen, hogy mind az USA-beli, mind az európai roadtripen azt tapasztaltuk a kempingekben, az utakon, hogy a legtöbb lakókocsis családos volt kisebb-nagyobb gyerekekkel.

20200809_192220.jpg

Ez az az utazási forma, amiben tényleg mindenki meg tudja találni a maga stílusának, elképzeléseinek megfelelőt legyen szó magáról az autóról vagy a (vad)kempingekről és az útról magáról, azaz hogy 5500 km-t megyünk három hét alatt vagy beérjük pár hellyel nyugisabb tempóban. Úgy fedezhetjük fel a világot, hogy közben végig otthon vagyunk…A lakóautózás tényleg egy életérzés, egy filozófia, egy életforma; lelassulás, összehangolódás, felfedezés, szabadság, ízek, érzések… Egyszer mindenképpen érdemes kipróbálni!

Tetszett a bejegyzés? Érdekel, hogy hogyan lehet kisbabával, kisgyerekkel is kalandosan (akár hátizsákkal, akár lakóautóval) utazni? Akkor kövesd a blogot és a Világjáró Család Instagram oldalunkat, hogy ne maradj le a kalandjainkról (érkezik a részletes útibeszámoló is a 3 hetes roadtripről)! Ha pedig érdekel, hogyan jártunk be a fiunkkal együtt 24 hónapos korára 24 országot, akkor iratkozz fel a „24 ország 24 hónaposan” e-könyvünk előjegyzési listájára (vilagjarocsalad@gmail.com email címen), hogy elsőként (és 25% kedvezménnyel) élj át minden élményt, ami az elmúlt 2-3 évben ért minket akár a várandósság alatti vagy a kisbabás, kisgyerekes utazások során!

20200827_085440.jpg

Merre tovább? Még nem tudjuk, de az biztos, hogy bármerre szívesen nekivágnánk legközelebb is lakóautóval!

sablonmentes

Egészséges, aktív életmód és kiegyensúlyozott táplálkozás elrugaszkodva a sablonoktól – hogy ne váljunk sem a trendek játékszerévé, sem pedig a rutinok rabjává. Mert dogmák és fix elvek szerint élni, táplálkozni látszólag könnyű, hiszen mindig megvan a betanult megoldás, az élet általában nem így működik. Ha unod a sablonos megoldásokat és a diétás zsákutcákat, ha azt szeretnéd, hogy az étel végre ne stressz, hanem tápanyag és öröm forrása legyen, ha szeretnél egy egészségesebb, aktívabb és teljesebb életet élni, akkor jó helyen jársz. Ahogy akkor is, ha attól tartasz vagy azzal ijesztgetnek, hogy a baba születése után vége mindennek, és le kell mondani az egészséges életmódról vagy akár az utazásról - ezek is olyan sablonok, amelyeket érdemes elfelejteni.

Friss topikok

Címkék

ausztria (1) balkán (4) balti (1) belize (1) bevásárlás (1) blog (14) blw (23) brokkoli (1) burrito (1) costarica (5) dél-afrika (5) dobozolás (1) ecuador (1) edzés (2) egészség (1) egészséges életmód (9) egészséges táplálkozás (11) egyiptom (4) életmód (37) elhízás (2) epigenetika (1) ételmód (1) evéslélektan (2) fajitas (1) félmaraton (1) finnország (1) fit (1) fitmom (1) fitness (4) fittanya (1) francia guyana (1) fussbabakocsival (2) futóbabakocsi (2) gasztrofelfedező (8) gasztrokaland (8) guacamole (1) guatemala (1) guyana (1) gyerekkori elhízás (1) gyerekmenü (1) gyermektáplálás (1) hordozás (1) hozzátáplálás (19) humusz (1) irak (3) irán (1) irányelv (2) jamaica (1) jordánia (3) jó evő gyerek (4) kacsa (1) kajapakk (2) karantén (1) karanténkonyha (1) karib (1) könyv recenzió (1) konzerv (1) közel-kelet (5) közép-amerika (2) lakóautó (8) lakókocsi (10) latin-amerika (3) lesotho (1) libanon (4) liliputi (1) mexikó (4) mozgás (1) muffin (1) nachos (1) nicaragua (2) padlizsán (1) peru (1) pszichológus (1) receptek (23) reggeli (3) roadtrip (8) róma (2) sablonmentes (73) sablonmentes élet (3) sablonmentes étkezés (9) sablonmentes receptek (6) sablonmentes saláta (1) sablonmentes utazás (10) saláta (5) síelés (1) spárga (1) spenót (1) street food (2) suriname (1) sütőtök (1) szoptatás (1) szváziföld (1) taco (1) tanácsadás (2) terhesség (3) tetősátor (2) tipp (3) toast (1) tunézia (3) usa (4) utazás (56) utazás gyerekkel (46) uzsonna (1) vadkemping (2) válogatós (7) várandósság (1) világjárócsalád (1) yucatán (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása